onsdag den 15. december 2010

Super lækre knækbrød (DIY)

Uhm jeg bagte knækbrød til min fødselsdag, og den opskrift skal I altså lige have (jeg har taget udgangspunkt i en Amo bageopskrift, men har ændret i kornene).
  • 200 g. hvedemel
  • 1 og 1/4 dl. olie
  • ca. 2 dl. vand
  • 50 g. havregryn
  • 50 g. knækkede hvedekerner
  • 50 g. sesamfrø
  • 50 g. hørfrø
  • 1 tsk bagepulver
  • 1½ tsk. salt
(du kan også bruge solsikkekerner, græskarkerner m.m.)



Alle ingredienser puttes i en skål og der røres rundt til dejen er sammenhængende i en jævn konsistens. Det vil være lidt klægt men er det for klægt puttes der flere havregryn/korn i.

Dejen deles i to og lige store portioner. Læg den ene portion imellem to stykker bagepapir og rul dejen helt tynd med en kagerulle. Jo tyndere du ruller det jo lækre bliver det.

Jeg tog så forskellige udstikkere og stak dejen ud. Hvis det er lidt svært at få det frit kan du lige bruge en spids kniv i kanterne.

Så pensler du dem med vand og pynter med blå birkes, sesamfrø el. andet.

De skal have ca. 25 min. i varmluftovn ved 180 g. Jeg kan bedst lide dem når de har fået lidt farve, godt gyldne.


Gemmes i lufttæt beholder.
Bon appetit!

2 kommentarer:

  1. Dem må jeg prøve.

    Og tillykke med dagen

    SvarSlet
  2. Super ide at bruge forme til knækbrød, det vil jeg da også prøve! Decemberhilsner

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...