mandag den 26. juli 2010

Mit eksamensprojekt (kreativ #4)

Som et sidste led i min lille kreative serie vil jeg nu vise mit eksamensprojekt frem. Jeg lavede en kæmpe designprocesmappe, som jeg hverken kan el. vil gå helt i detaljer med her - det vil simpelthen bliver alt for omfattende. Så I får lige processen i MEGET KORTE træk! Håber alligevel I kan få et lille indblik i mine idéer. (det blev dog alligevel lidt langt, så du kan nøjes med billederne hvis alt teksten forpuster dig *s*)

Jeg havde valgt emnet Turist i Thailand.

Jeg tog udgangspunkt i 3 indtryk jeg havde fra min backpackrejse i Thailand; varme, farver og kontraster.




Derefter lavede jeg en designproces over de to minikjoler jeg var nået frem til jeg ville lave (lavede også en vendetaske men den springer jeg over i denne visning). Fælles for kjolerne var at de skulle kunne pakkes i en rygsæk og tages med på rejsen. Dvs. de skulle være krølfri, hurtig tørrende, ikke fylde meget og være letanvendelige.




Jeg lavede mit eget mønster til kjolerne og lavede draperinger mange gange før jeg nåede frem til den endelige model.


Personligt mønster
A-facon nederdel fra Onion og overdelsgrundmønster fra Øberg. Udarbejdede derefter selv et mønster, idet det sammensatte mønster ikke levede op til mine forventninger. Syede løbende prøvemodeller til min model, og rettede hver gang på mønsteret. Arbejdede derudover med indsnit samt læg for at få kjolen til at passe til min model.

Form: Kjolerne har en A-facon, hvor overdelen er kropsnær og underdelen er lidt mere løs.
Indsnit og læg: Der er lagt et indsnit ved hvert bryst samt to prinsessesnit på overdelen. På underdelen er der lavet fire wienerlæg à 4 cm.
Materialer til aftenkjolen: Bomuld/polyester til overdelen og bomuld til underdelen. Thaisilke (satin) til rouleau’er og paspoleret lomme. En 60 cm. hvid usynlig lynlås. En hægte samt en perlemorsknap.
Materialer til strandkjolen: Bomuld/polyester til overdelen og bomuld til underdelen. En 60 cm. hvid usynlig lynlås. De to slags stof blev indfarvet fra hvid med Dylon farve i rødorange. Blankt maskinbroderitråd. Rivevlies. Palietter.

Dekoration: aftenkjolen
Kjolen blev dekoreret med rouleauer i thaisilke (satin) på alle kanter i stedet for belægninger. Dette valgte jeg for at bryde det sorte og hvide, og for at forene den meget skandinaviske kjole med det asiatiske. Thaisilken er købt på min rejse i Thailand, og jeg valgte præcis dette stof, da det passer godt til min models øjne. Jeg valgte også at sy en hægte samt en perlemorsknap på ved lynlåsen som en elegant detalje. Valgte endelig at sy en rund paspoleret lomme i thaisilken sammen med kjolens stof, for at give kjolen en speciel detalje.

Dekoration: strandkjolen
Stoffet til kjolen blev indfarvet fra hvidt til en rødorange. Dette valgte jeg for at give kjolen et mere varmt look. Jeg dekorerede overdelen til kjolen med en blank maskinbroderitråd. Jeg valgte at bruge to motiver: En Buddha og en orkide. Buddhaen valgte jeg at benytte, da den betyder utrolig meget for thaierne. Orkideen er Thailands nationalblomst, og derfor skulle den også med.
Buddahen på ryggen er holdt i gul, orange og guld, idet det er sådan de rigtige buddaher i Thailand ser ud. Orkideen ved brystet er holdt i pink og grøn. Den grønne nuance giver en fin kontrast til den røde kjole. Valgte endvidere at sy en sommerfuglelomme og maskinbrodere den i gul, pink, grøn og orange. Broderede i hånden i matchende farver. Dette valgte jeg for at gøre kjolen mere sommerlig og også en anelse sjov – afslappet.
Strandkjolen - det færdige resultat


Aftenkjolen - det færdige resultat


Følg med igen i morgen - for der har jeg en KREATIV udfordring til DIG!!!
Smil fra Mia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...